Kurssit 1-5

Lukion psykologia 2016 opetussuunnitelman luonnos

140_aaron

 

Pakollinen kurssi

1. Psyykkinen toiminta ja oppiminen (PS1)

Tavoitteet

Kurssin tavoitteena on, että opiskelija

  • tuntee psykologian keskeisiä aihepiirejä, kuten tunteet, motivaatio ja kognitiiviset toiminnot, sekä osaa havainnoida ja pohtia ihmisen toimintaa ja omaa psyykkistä hyvinvointiaan näitä kuvaavien käsitteiden avulla
  • ymmärtää, että ihmisen toiminnan selittämiseen ja ymmärtämiseen tarvitaan biologisten, psyykkisten, sosiaalisten ja kulttuuristen vuorovaikutustekijöiden tarkastelua
  • ymmärtää oppimiseen liittyviä prosesseja ja osaa pohtia psykologisen tiedon avulla omaa opiskeluaan
  • tutustuu joihinkin esimerkkeihin psykologisesta tutkimuksesta ja osaa kysyä tiedolle tutkimusperusteita
  • ymmärtää psykologisen tiedon perustuvan tieteelliseen tutkimukseen ja tunnistaa tieteellisen ajattelun peruspiirteitä
  • tutustuu psykologian soveltamiseen yhteiskunnan eri alueilla

Keskeiset sisällöt

  • johdatus psykologian sovellusaloihin sekä tutkimuskohteisiin
  • ihmisen toiminta psykologian näkökulmista
  • biologinen näkökulma psyykkiseen toimintaan
  • tietoinen ja tiedostamaton psyykkinen toiminta
  • kognitiivisten tulkintojen merkitys ihmisen toiminnassa
  • sosiaalisten ja kulttuuristen tekijöiden vaikutus psyykkiseen toimintaan
  • jonkin valinnaisen ilmiön tarkasteleminen edellä mainittujen näkökulmien avulla, esim. aggressiivisuus, jännittäminen, riippuvuudet, sosiaalinen vuorovaikutus tai syömiskäyttäytyminen
  • opiskelu ja oppiminen psykologian näkökulmista
  • oppimisen biologinen, kognitiivinen ja sosiokulttuurinen perusta
  • tehokkaat opiskelumenetelmät
  • motivaatio ja oppiminen mm. vertaisoppiminen
  • oppiminen sosiaalisessa ja kulttuurisessa kontekstissa
  • psykologisen tiedon muodostuminen
  • psykologian tutkimuskohteet
  • arkitiedon ja tieteellisen tiedon ero
  • psykologian eri tutkimusmenetelmät

Syventävät kurssit

Kurssi 2. Kehittyvä ihminen

Tavoitteet:

Kurssin tavoitteena on, että opiskelija

  • tietää, miten kehitystä tutkitaan ja osaa kysyä tiedolle perusteita
  • ymmärtää kehitykseen vaikuttavia tekijöitä ja niiden vuorovaikutusta
  • tuntee kehityksen osa-alueet ja ymmärtää niiden liittyvän toisiinsa
  • perehtyy lapsuus- ja nuoruusiän psykologiaan
  • ymmärtää hermoston toiminnan periaatteita sekä niiden yhteyksiä yksilön psyykkiseen kehitykseen
  • syventyy yhteen valinnaiseen ikävaiheeseen ja tarkastelee psyykkistä kehitystä kyseisessä ikävaiheessa
  • osaa soveltaa ja arvioida kehityspsykologista tietoa itsensä ja muiden ihmisten ymmärtämiseen

Keskeiset sisällöt:

  • kehityksen tutkiminen
  • kehitykseen vaikuttavat tekijät
  • hermoston kypsyminen
  • aivojen muovautuminen elämänkulun aikana
  • perimän ja ympäristön vuorovaikutus
  • varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhteet
  • vertaissuhteet, sosialisaatio ja kulttuuri
  • psyykkisen kehityksen osa-alueet
  • kognitiivinen kehitys
  • emotionaalinen kehitys
  • minuus ja minäkäsitys
  • lapsuus- ja nuoruusiän psyykkinen kehitys ja sen erityiset haasteet
  • biologinen puberteetti
  • henkilökohtainen, sosiaalinen ja kulttuurinen identiteetti
  • sukupuoli-identiteetti
  • toiminnanohjaus ja sen hermostollinen tausta

Kurssi 3. Tietoa käsittelevä ihminen

Tavoitteet:

Kurssin tavoitteena on, että opiskelija

  • ymmärtää kognitiivista toimintaa ohjaavia yleisiä periaatteita ja osaa soveltaa niitä kognitiivisten ilmiöiden tarkastelemiseen
  • tuntee keskeisten kognitiivisten toimintojen hermostollista perustaa
  • ymmärtää kognitiiviseen toimintaan vaikuttavia sosiaalisia ja kulttuurisia tekijöitä
  • tuntee havaitsemiseen, tarkkaavaisuuteen, muistiin, ongelmanratkaisuun ja päätöksentekoon liittyvää psykologista tutkimusta ja käytettyjä tutkimusmenetelmiä
  • ymmärtää kognitiivisen toiminnan yhteyksiä muihin psyykkisiin toimintoihin
  • ymmärtää hermoston toiminnan periaatteita sekä niiden yhteyksiä yksilön kognitiiviseen kehitykseen ja toiminnanohjaukseen
  • kognitiivinen kehitys

Keskeiset sisällöt:

  • kognitiivisen psykologian ja aivotutkimuksen tutkimusmenetelmiä
  • kognitiivisten toimintojen ja korkeatasoisen toiminnanohjauksen neuropsykologinen perusta
  • keskeiset kognitiiviset toiminnot kuten havaitseminen, tarkkaavaisuus, muistaminen ja unohtaminen, ongelmanratkaisu ja päätöksenteko, kielelliset toiminnot
  • kognitiivisen toiminnan periaatteita, kuten sisäiset mallit ja havaintokehä, kognitiivisen toiminnan adaptiivisuus ja virhearvioinnit

Kurssi 4. Tunteet, psyykkinen hyvinvointi ja mielenterveys

Tavoitteet:

Kurssin tavoitteena on, että opiskelija

  • tutustuu tunteita ja mielenterveyttä koskevaan tutkimukseen ja ymmärtää, miten näitä aiheita voidaan tutkia ja osaa arvioida tutkimuksia kriittisesti
  • tuntee psyykkisen tasapainon ylläpitämisen keinoja ja psyykkiseen hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä
  • osaa tarkastella omaa psyykkistä hyvinvointiaan psykologisen tiedon valossa ja saa perusteita tehdä omaa hyvinvointiaan tukevia ratkaisuja
  • ymmärtää mielenterveyteen vaikuttavia psykologisia, biologisia, sosiaalisia ja kulttuurisia tekijöitä
  • tuntee yleisimpiä mielenterveyden häiriöitä ja ongelmia sekä ymmärtää mielenterveyden ja sen ongelmien määrittelyn haasteellisuuden
  • syventyy vähintään yhden mielenterveyden häiriön syihin, oireisiin ja hoitoon

Keskeiset sisällöt:

  • tunteiden muodostuminen ja merkitys itseymmärryksen välineenä
  • tunteet psykologisen tutkimuksen kohteena, tunteiden ja psyykkisen hyvinvoinnin yhteys, tunteiden merkitys ihmisen toiminnassa
  • psyykkinen hyvinvointi ja psyykkisen tasapainon ylläpitäminen
  • uni ja nukkuminen hyvinvoinnin osatekijöinä
  • stressi, kriisit ja niistä selviytymisen keinot
  • keskeiset mielenterveyden ongelmat ja niiden hoito
  • mielenterveyden ongelmien syntyä selittäviä tekijöitä
  • sosiaalisen ympäristön merkitys yksilön hyvinvoinnille

Kurssi 5. Persoonallisuus ja yksilölliset erot

Tavoitteet:

Kurssin tavoitteena on, että opiskelija

  • ymmärtää persoonallisuus-käsitteen laaja-alaisuuden
  • ymmärtää keskeisiä yksilöiden välisiä eroja kuten temperamentti, persoonallisuuden piirteet, älykkyys ja lahjakkuus
  • tuntee yksilöllisten erojen biologista perustaa (geenit, hermosto, hormonit)
  • ymmärtää sosiaalisten suhteiden, tilannetekijöiden ja kulttuurin vaikuttavan yksilöiden toimintaan, esimerkiksi tulkintatyyleihin ja motivaatioon
  • tuntee persoonallisuutta koskevaa tutkimusta
  • syventää ymmärrystään psykologian tutkimusmenetelmistä yksilöllisten erojen ja persoonallisuuspsykologian tutkimuksen osalta
  • osaa soveltaa persoonallisuutta koskevaa tietoa erilaisuuden ymmärtämiseen

Keskeiset sisällöt:

  • persoonallisuutta kuvaavat ja selittävät mallit
  • persoonallisuuden pysyvyys ja muuttuvuus
  • yksilöllisten erojen tutkiminen
  • yksilön persoonallisuuden biologinen perusta
  • yksilön toiminta sosiaalisessa kontekstissa ja kulttuurin vaikutus toimintaan

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *