Lukion psykologia 2016 opetussuunnitelman luonnos
Pakollinen kurssi
1. Psyykkinen toiminta ja oppiminen (PS1)
Tavoitteet
Kurssin tavoitteena on, että opiskelija
- tuntee psykologian keskeisiä aihepiirejä, kuten tunteet, motivaatio ja kognitiiviset toiminnot, sekä osaa havainnoida ja pohtia ihmisen toimintaa ja omaa psyykkistä hyvinvointiaan näitä kuvaavien käsitteiden avulla
- ymmärtää, että ihmisen toiminnan selittämiseen ja ymmärtämiseen tarvitaan biologisten, psyykkisten, sosiaalisten ja kulttuuristen vuorovaikutustekijöiden tarkastelua
- ymmärtää oppimiseen liittyviä prosesseja ja osaa pohtia psykologisen tiedon avulla omaa opiskeluaan
- tutustuu joihinkin esimerkkeihin psykologisesta tutkimuksesta ja osaa kysyä tiedolle tutkimusperusteita
- ymmärtää psykologisen tiedon perustuvan tieteelliseen tutkimukseen ja tunnistaa tieteellisen ajattelun peruspiirteitä
- tutustuu psykologian soveltamiseen yhteiskunnan eri alueilla
Keskeiset sisällöt
- johdatus psykologian sovellusaloihin sekä tutkimuskohteisiin
- ihmisen toiminta psykologian näkökulmista
- biologinen näkökulma psyykkiseen toimintaan
- tietoinen ja tiedostamaton psyykkinen toiminta
- kognitiivisten tulkintojen merkitys ihmisen toiminnassa
- sosiaalisten ja kulttuuristen tekijöiden vaikutus psyykkiseen toimintaan
- jonkin valinnaisen ilmiön tarkasteleminen edellä mainittujen näkökulmien avulla, esim. aggressiivisuus, jännittäminen, riippuvuudet, sosiaalinen vuorovaikutus tai syömiskäyttäytyminen
- opiskelu ja oppiminen psykologian näkökulmista
- oppimisen biologinen, kognitiivinen ja sosiokulttuurinen perusta
- tehokkaat opiskelumenetelmät
- motivaatio ja oppiminen mm. vertaisoppiminen
- oppiminen sosiaalisessa ja kulttuurisessa kontekstissa
- psykologisen tiedon muodostuminen
- psykologian tutkimuskohteet
- arkitiedon ja tieteellisen tiedon ero
- psykologian eri tutkimusmenetelmät
Syventävät kurssit
Kurssi 2. Kehittyvä ihminen
Tavoitteet:
Kurssin tavoitteena on, että opiskelija
- tietää, miten kehitystä tutkitaan ja osaa kysyä tiedolle perusteita
- ymmärtää kehitykseen vaikuttavia tekijöitä ja niiden vuorovaikutusta
- tuntee kehityksen osa-alueet ja ymmärtää niiden liittyvän toisiinsa
- perehtyy lapsuus- ja nuoruusiän psykologiaan
- ymmärtää hermoston toiminnan periaatteita sekä niiden yhteyksiä yksilön psyykkiseen kehitykseen
- syventyy yhteen valinnaiseen ikävaiheeseen ja tarkastelee psyykkistä kehitystä kyseisessä ikävaiheessa
- osaa soveltaa ja arvioida kehityspsykologista tietoa itsensä ja muiden ihmisten ymmärtämiseen
Keskeiset sisällöt:
- kehityksen tutkiminen
- kehitykseen vaikuttavat tekijät
- hermoston kypsyminen
- aivojen muovautuminen elämänkulun aikana
- perimän ja ympäristön vuorovaikutus
- varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhteet
- vertaissuhteet, sosialisaatio ja kulttuuri
- psyykkisen kehityksen osa-alueet
- kognitiivinen kehitys
- emotionaalinen kehitys
- minuus ja minäkäsitys
- lapsuus- ja nuoruusiän psyykkinen kehitys ja sen erityiset haasteet
- biologinen puberteetti
- henkilökohtainen, sosiaalinen ja kulttuurinen identiteetti
- sukupuoli-identiteetti
- toiminnanohjaus ja sen hermostollinen tausta
Kurssi 3. Tietoa käsittelevä ihminen
Tavoitteet:
Kurssin tavoitteena on, että opiskelija
- ymmärtää kognitiivista toimintaa ohjaavia yleisiä periaatteita ja osaa soveltaa niitä kognitiivisten ilmiöiden tarkastelemiseen
- tuntee keskeisten kognitiivisten toimintojen hermostollista perustaa
- ymmärtää kognitiiviseen toimintaan vaikuttavia sosiaalisia ja kulttuurisia tekijöitä
- tuntee havaitsemiseen, tarkkaavaisuuteen, muistiin, ongelmanratkaisuun ja päätöksentekoon liittyvää psykologista tutkimusta ja käytettyjä tutkimusmenetelmiä
- ymmärtää kognitiivisen toiminnan yhteyksiä muihin psyykkisiin toimintoihin
- ymmärtää hermoston toiminnan periaatteita sekä niiden yhteyksiä yksilön kognitiiviseen kehitykseen ja toiminnanohjaukseen
- kognitiivinen kehitys
Keskeiset sisällöt:
- kognitiivisen psykologian ja aivotutkimuksen tutkimusmenetelmiä
- kognitiivisten toimintojen ja korkeatasoisen toiminnanohjauksen neuropsykologinen perusta
- keskeiset kognitiiviset toiminnot kuten havaitseminen, tarkkaavaisuus, muistaminen ja unohtaminen, ongelmanratkaisu ja päätöksenteko, kielelliset toiminnot
- kognitiivisen toiminnan periaatteita, kuten sisäiset mallit ja havaintokehä, kognitiivisen toiminnan adaptiivisuus ja virhearvioinnit
Kurssi 4. Tunteet, psyykkinen hyvinvointi ja mielenterveys
Tavoitteet:
Kurssin tavoitteena on, että opiskelija
- tutustuu tunteita ja mielenterveyttä koskevaan tutkimukseen ja ymmärtää, miten näitä aiheita voidaan tutkia ja osaa arvioida tutkimuksia kriittisesti
- tuntee psyykkisen tasapainon ylläpitämisen keinoja ja psyykkiseen hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä
- osaa tarkastella omaa psyykkistä hyvinvointiaan psykologisen tiedon valossa ja saa perusteita tehdä omaa hyvinvointiaan tukevia ratkaisuja
- ymmärtää mielenterveyteen vaikuttavia psykologisia, biologisia, sosiaalisia ja kulttuurisia tekijöitä
- tuntee yleisimpiä mielenterveyden häiriöitä ja ongelmia sekä ymmärtää mielenterveyden ja sen ongelmien määrittelyn haasteellisuuden
- syventyy vähintään yhden mielenterveyden häiriön syihin, oireisiin ja hoitoon
Keskeiset sisällöt:
- tunteiden muodostuminen ja merkitys itseymmärryksen välineenä
- tunteet psykologisen tutkimuksen kohteena, tunteiden ja psyykkisen hyvinvoinnin yhteys, tunteiden merkitys ihmisen toiminnassa
- psyykkinen hyvinvointi ja psyykkisen tasapainon ylläpitäminen
- uni ja nukkuminen hyvinvoinnin osatekijöinä
- stressi, kriisit ja niistä selviytymisen keinot
- keskeiset mielenterveyden ongelmat ja niiden hoito
- mielenterveyden ongelmien syntyä selittäviä tekijöitä
- sosiaalisen ympäristön merkitys yksilön hyvinvoinnille
Kurssi 5. Persoonallisuus ja yksilölliset erot
Tavoitteet:
Kurssin tavoitteena on, että opiskelija
- ymmärtää persoonallisuus-käsitteen laaja-alaisuuden
- ymmärtää keskeisiä yksilöiden välisiä eroja kuten temperamentti, persoonallisuuden piirteet, älykkyys ja lahjakkuus
- tuntee yksilöllisten erojen biologista perustaa (geenit, hermosto, hormonit)
- ymmärtää sosiaalisten suhteiden, tilannetekijöiden ja kulttuurin vaikuttavan yksilöiden toimintaan, esimerkiksi tulkintatyyleihin ja motivaatioon
- tuntee persoonallisuutta koskevaa tutkimusta
- syventää ymmärrystään psykologian tutkimusmenetelmistä yksilöllisten erojen ja persoonallisuuspsykologian tutkimuksen osalta
- osaa soveltaa persoonallisuutta koskevaa tietoa erilaisuuden ymmärtämiseen
Keskeiset sisällöt:
- persoonallisuutta kuvaavat ja selittävät mallit
- persoonallisuuden pysyvyys ja muuttuvuus
- yksilöllisten erojen tutkiminen
- yksilön persoonallisuuden biologinen perusta
- yksilön toiminta sosiaalisessa kontekstissa ja kulttuurin vaikutus toimintaan